Pagina voor Jeanette en Bhodi

Deel hier je leuke verhalen met je medecursisten, stel vragen naar aanleiding van de lessen etc
Bodhi
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-12-2011 19:47

Bericht door Bodhi » 03-03-2012 15:10

Net na het wandelen in de tuin nog even met de bal gespeeld en hij deed het helemaal goed nu! Netjes blijven zitten, bal halen op mijn commando, voor me brengen en gaan zitten, en daarna aan de voet (wel met mijn commando's er bij natuurlijk nog, maar wel zonder voertjes want die had ik al binnen gelegd). Plan van aanpak dus: Vooral in de tuin oefenen. Wel enige afleiding (geluiden/geuren, vogels/geblaf van buur(t)honden) maar niet zo extreem als ergens op een willekeurig veldje. Hopen dat het dan volgende week op het veld bij de scouting al zo goed in z'n systeem zit dat hij de afleiding kan negeren!

hylke
Site Admin
Berichten: 2199
Lid geworden op: 15-08-2010 21:51

Bericht door hylke » 03-03-2012 17:57

Heel goed bezig Jeanette!!!

Bodhi
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-12-2011 19:47

Bericht door Bodhi » 10-03-2012 13:06

Ja!!!! De sta en blijf lukt!

Wel binnen in de keuken maar zonder hulp van Marco. Voor het gaan staan heeft hij de hand onder z'n buikje niet echt meer nodig maar ik hou 'm even daar als ik het commando blijf geef en dan kan ik daarna 2 stappen weg stappen en weer terug en hij blijft staan!

hylke
Site Admin
Berichten: 2199
Lid geworden op: 15-08-2010 21:51

Bericht door hylke » 10-03-2012 19:25

Woeooeoeoe super hondje is het toch ;-) Kan niet anders bij een Aus natuurlijk hahaha. Nee serieus, supergoed!

Het huiswerk voor de komende week:
* Sta en blijf
* Los volgen over een rechte lijn
* Zit en blijf 1 minuut
* Af en blijf 2 minuten
* Apport
* Volgen met wendingen en tempowisselingen

Succes weer ;-)
Groetjes Hylke

Bodhi
Berichten: 15
Lid geworden op: 01-12-2011 19:47

Bericht door Bodhi » 11-03-2012 21:13

Ha Hylke!

Ik hoop dat je me kan helpen met het volgende: 95% van de tijd is Bodhi echt een schat, maar die andere 5% is het soms echt een onhandelbaar geval. Vanmiddag heerlijk gewandeld, niets aan de hand, maar vanavond bleef hij in de riem bijten, er steeds een ruk aan geven en laag grommen als ik de riem uit z'n bek wil halen (als hij dicht bij de handgreep een stuk te pakken heeft). Ik heb geprobeerd gewoon te negeren en door te lopen maar hij gaf niet op. Op een gegeven moment maar aan een lantaarnpaal gezet en hij bleef echt gefrustreerd in de riem bijten en rondjes om de paal lopen. Na een paar minuten toch maar weer los gemaakt en met een (naar achter) trekkende hond naar huis gelopen met een lamme arm tot gevolg.

Hoe kan ik hier nou het beste mee omgaan? Ik geef 'm doorgaans genoeg tijd om rustig te snuffelen en z;n behoefte te doen maar probeer ook stukken lekker te lopen en er zijn ook stukken (drukke weg enzo) waar je gewoon door moet lopen. Dit was vanavond gewoon in de woonwijk overigens, een kort rondje na het eten.

hylke
Site Admin
Berichten: 2199
Lid geworden op: 15-08-2010 21:51

Bericht door hylke » 11-03-2012 22:18

Hoi Jeanette,
Mijn comlimenten voor hoe je er mee omgegaan bent. Ik zou ook direct geadviseerd hebben dat je hem een timeout aan de paal moest geven. Als hij dan gefrustreerd blijft, is het zaak om hem af te leiden met iets anders.
Je zou bijvoorbeeld een stok erbij kunnen pakken, met de bal kunnen stuiteren of een voertje uit een krakend zakje pakken etc. Als hij zijn aandacht op jou focust, loop je rustig naar hem toe en vraagt een ZIT in één keer met een snelle uitvoering. Doet hij dit niet, dan stap je direct weer weg want dan is hij er nog niet klaar voor. Dit herhaal je tot hij het doet en dan maak je hem los en zet hem al lopend aan het werk, bijvoorbeeld met de volg. Maar wat je ook kan doen is om de zoveel stappen een ZIT vragen en belonen als hij dit doet. Dit houdt zijn gedachten weg van het spelletje met de lijn.
Groetjes Hylke

Plaats reactie